W roku 1930 PZInż. zawarły nową umowę licencyjną na produkcję samochodów ciężarowych z silnikami dieslowskimi, tym razem ze szwajcarską firmą Saurer. Zgodnie z warunkami porozumienia, w Polsce miała ruszyć produkcja silników wysokoprężnych, samochodów ciężarowych jak również autobusów konstrukcji Saurer. Także i te ostatnie były tworzone z myślą o zastosowaniach wojskowych. Podwozie jednego z typów samochodów ciężarowych 6×4 postanowiono wykorzystać do budowy ciężkiego samochodu pancernego. Wstępny projekt operacowano w BK Br.Panc.WIBI w 1931 roku pod oznaczeniem "Samochód pancerny wz.31". Pod względem konstrukcji zapożyczono wiele rozwiązań zastosowanych w samochodzie wz.29. Sugerowana cena pojazdu miała wynieść odpowiednio 61 000 zł za podwozie, 99 000zł za opancerzenie i uzbrojenie a łączny koszt miał oscylować w granicach 160 000 zł. Pomimo zakończenia projektu nie zyskał on aprobaty sztabu i w rezultacie nie trafił do produkcji.
Dane techniczne
Masa | 7.8 t |
Załoga | 5 osób |
Wymiary | długość 700 cm, szerokość 208 cm, wysokość 260 cm |
Uzbrojenie | 1 armata 37 mm Puteaux SA 1918 i 2-4 karabiny maszynowe wz.25 |
Amunicja | 100 naboi do działa, ok. 8000 naboi do km |
Pancerz | nitowany z płyt walcowanych o grubości 5-12 mm |
Napęd | silnik gaźnikowy, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, Saurer, moc 100 KM, chłodzony cieczą lub silnik dieslowski, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindowy, Saurer, moc 84 KM, chłodzony cieczą |
Układ napędowy | skrzynia przekładniowa mechaniczna, 4 biegi do przodu i 1 do tyłu, napęd tylko na tylne koła |
Podwozie | konstrukcja ramowa, podwójne stanowiska kierownicze, kierowane tylko przednie koła |
Łączność | czołgowy telefon wewnętrzny |
Źródła
- "Samochody pancerne Wojska Polskiego 1918-1939", Janusz Magnuski, WiS; Warszawa 1993
Najnowsze komentarze