Z inicjatywy płka Cz. Mączyńskiego, latem 1920 r., w Warsztatach Naprawy Samochodów we Lwowie, mieszczących się przy ul. Janowskiej, przystąpiono do budowy improwizowanych samochodów pancernych. Organizował te prace mjr. inż. W.M. Kohmann-Floryański. Podwozie samochodu ciężarowego Packard 3t (tzw. model 36) przekazał szef wojsk samochodowych DOG Lwów, mjr. W. Ossoria-Bukowski, który był też projektodawcą schematu opancerzenia. Samochód był opancerzony pod kierunkiem starszych majstrów wojskowych, sierżantów Józefa Kuzilka i Juliana Leśkówa. W lipciu ukończono budowę pierwszego wozu nazwanego "Bukowski". 19 sierpnia 1920 r. samochód włączono w skład oddziału szturmowego, który dowodził por. Kruszyński. Pojazd użyty został w trakcie obrony Lwowa przed 1 KA Budionnego. W dniu 19 sierpnia samochód brał udział w walkach o Busk (razem z 6 Dywizją Piechoty), 20 i 21 sierpnia walczył pod Zadwórzem, 23 sierpnia podczas bojów o Pikułowice i Barszczowiec uległ uszkodzeniu i został wycofany do Lwowa. Po wojnie, w 1921 roku znajdował się w 6 dywizjonie samochodowym we Lwowie.
Dane techniczne
Masa | ok. 7 ton |
Załoga | 6 osób |
Wymiary | długość ok. 645 cm, szerokość ok. 200 cm, wysokość ok. 272 cm |
Uzbrojenie | do 4 karabinów maszynowych |
Źródła
- "Samochody pancerne Wojska Polskiego 1918-1939", Janusz Magnuski, WiS; Warszawa 1993
Najnowsze komentarze