Podniesienie polskiej bandery na okręcie i wcielenie w skład floty (do Grupy Trałowców Dywizjonu Ćwiczebnego) odbyło się 1 czerwca 1921 roku (CAW, Dziennik Rozkazów Tajnych Ministerstwa Spraw Wojskowych, 1921, nr 14, poz. 136). Komisyjny odbiór miał miejsce dopiero 24 czerwca 1921 roku. Okrętem "Mewa" dowodzili odpowiednio
- por. mar. Michał Borowski od 1 marca 1921 do 1922 roku
- kpt. mar. Tadeusz Bramiński od 1922 roku
- por. mar. Mieczysław Adamowicz w latach 1922 – 1923
- kpt. mar. Aleksander Stachowski – Bartoszewicz do roku 1924, nieznana jest data rozpoczęcia
- kpt. mar. Eugeniusz Pławski od 1924 roku, nieznana jest data zakończenia
- por. mar. Romuald Gintowt – Dziewałtowski od 1928 roku, nieznana jest data zakończenia
Znakiem identyfikacyjnym okrętu "Mewa" stanowiły dwa poziome, białe paski zlokalizowane w górnej części komina. Okręt został wycofany ze służby przed 1 kwietnia 1930 roku, gdyż w tym dniu powstał Dywizjon Minowców i Dywizjon Szkolny i w żadnym z nich nie figurował "Mewa". Okręt miał zostać przebudowany na okręt hydrograficzny. W lutym 1931 roku, w trakcie silnego sztormu, stojącą w Basenie Południowym portu gdyńskiego "Mewę" staranował zerwany z cum dźwig pływający w wyniku czego uszkodzony okręt zatonął.
Dane techniczne
Wyporność | 170 |
Długość | 43 m |
Szerokość | 6 m |
Zanurzenie | 1.7 m |
Prędkość | 12 km/h |
Zasięg | 650/14 |
Napęd | 2 maszyny parowe o łącznej mocy 600 KM; 2 śruby |
Stocznia | Caesar Wolheim Werft, Breslau |
Załoga | 35 osób |
Bandera | 1.06.1921 |
Uzbrojenie |
do 1923: 2 x 7.92 Maxim wz. 08 od 1923: 1 x 47 Hotchkiss wz. 85 2 x 7.92 Maxim wz. 08 |
Źródła
- "Float II Rzeczypospolitej i jej okręty", Maciej Neuman, Łomianki, 2013
Najnowsze komentarze