Samoloty Nieuport 80E2 i Nieuport 81D2 (o powierzchni nośnej 23 m2) oraz jednomiejscowe Nieuport 83E2 (o powierzchni nośnej 18m2), zostały dostarczone do Polski wraz z Francuską Szkołą Pilotów. Były to samoloty przeznaczone do szkolenia zaawansowanych uczniów. Posiadały konstrukcję drewnianę, kadłub kryty częściowo sklejką, częściowo płótnem, płaty kryte płótnem. Były napędzane silnikiem rotacyjnym Le Rhone o mocy 59 kW. Samoloty miały kadłuby pomalowane na kolor srebrnoszary, szkrzydła miały barwę cellonowanego płótna (rys. a). Występowały również samoloty malowane całkowicie na kolor srebrnoszary (rys. b), a w późniejszym okresie eksploatacji również na kolor oliwkowozielony (rys. d). Samoloty latały początkowo ze znakami francuskimi, później niekiedy z mieszanym polsko-francuskim oznakowaniem, a następnie z polskim. Rysunek c przedstawia samolot, który latał w 10 Eskadrze Wywiadowczej z godłem tej eskadry. Miał on przednią część kadłuba pomalowaną prawdopodobnie na kolor oliwkowozielony.

Nieuport 80E2

Źródła

  • "Wojskowe samoloty szkolne 1918-1939", Tadeusz Królikiewicz, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności