Dla zastąpienia używanych w lotnictwie importowanych aparatów fotograficznych, z których część utrwalała wykonane zdjęcia na płytach szklanych, podjęto decyzję o opracowaniu nowego modelu używającego klisze fotograficzne, którego produkcję uruchomiono by w kraju. W opracowanie nowego modelu zaangażowano francuskie zakłady Societe des Establissements Krauss. Finalny montaż gotowego produktu podjęły Polskie Zakłady Optyczne S.A. w Warszawie. W zakładach PZO S.A. wykonano ok. 67% całości prac związanych z wyprodukowaniem aparatu. Cena jednostkowa wynosiła 6.900 zł. Z zamówionych 111 egzemplarzy pierwszą partię dostarczono w 1932 roku, a pozostałe ukończono w 1933 roku.
Skrót KR oznacza „kamera ręczna” i informuje że aparat nie jest zintegrowany ze strukturą płatowca, co umożliwia obserwatorowi swobodne fotografowanie obiektów znajdujących się z boku linii przelotu samolotu. Ze względu na małą ogniskową obiektywu zdjęcia wykonuje się przeważnie z małej wysokości. W aparaty tego typu wyposażano samoloty rozpoznawcze PZL P-23 „Karaś” oraz samoloty obserwacyjne RWD 14 „Czapla”. Przykładowo po mobilizacji w 1939 roku 31 Eskadra Rozpoznawcza latająca na samolotach PZL 23 „Karaś” miała do dyspozycji 4 ręczne aparaty fotograficzne KR na 10 posiadanych maszyn.
Opis konstrukcji
Aparat z ręcznym przesuwem błony za pomocą dźwigni umieszczonej na korpusie. Zdjęcia utrwalano na kliszy umieszczonej w kasecie. Zdjęcia wykonywano z ręki.
Po powrocie z misji zdejmowano z aparatu kasetę mieszczącą kliszę fotograficzną i przekazywano do sekcji foto. Wykwalifikowano fotolaborant miał do dyspozycji przyczepę foto zawierającą kompletne polowe laboratorium fotograficzne umożliwiające szybkie wykonanie odbitek.
Masa własna: | ok. 1 kg |
Ogniskowa obiektywu: | 70 mm |
Źródła
- Tomasz J. Kopański „PZL. 23 Karaś”, wyd. Stratus, 2004r.
- „Instrukcja obsługi samolotu Karaś”, wyd. Dowództwo Lotnictwa, 1938r.
- Piotr Matejuk „Wojskowe przyrządy optyczne w II Rzeczypospolitej”, wyd. Bellona, 1997r.
- Andrzej Glass, Krzysztof Cieślak, Wojciech Gawrych, Adam Skupniewski „Samoloty bombowe września 1939”, wyd. Sigma-Not, 1991r.
Prawa autorskie
Artykuł zamieszczony na łamach serwisu za zgodą autora. Brak zgody na kopiowanie, powielanie, rozpowszechnianie.
Autor artykułu: Marcin Skrzypacz
Najnowsze komentarze